вторник, 26 мая 2020 г.
"Укравтодор" дозволяє деяким компаніям переплачувати мільярди на рівному місці – Bihus.info
У минулому році президент Володимир Зеленський оголосив про план побудувати по всій Україні якісні дороги. З того моменту він час від часу нагадував, що це питання у нього в пріоритеті. Так, у цьому році на ремонт доріг виділили 85 млрд гривень. Однак, близько 20% зазначеної суми, що дорівнює 17 млрд грн просто зникнуть, йдеться у розслідуванні Марини Анісіфорової для Bihus.info. Зазначено, що це та націнка, яку учасники тендерів збивають, якщо торгуються. Однак, часто цього не відбувається.
Основною складовою будь-якого дорожнього ремонту є асфальтобетон, який складається з асфальтобетонної суміші, бітуму і мінеральних матеріалів. При цьому, 50-60% ціни будь-якого тендеру на ремонт доріг - це ціна на асфальтобетон. Тобто, з 85 млрд гривень, виділених у цьому році, на асфальтобетон повинні піти мінімум 42 млрд.
На тендерах по ремонту доріг ціну встановлює "Укравтодор". Відповідальність за ціну асфальтобетону в документах лежить якраз на Держагенстві автодоріг. При бажанні "Укравтодор" завжди може змінити ціну. Однак на сайті Prozorro держагентство найчастіше не вказує дані про те, за якою ціною компанії можуть закуповувати асфальт на мільярдних тендерах.
При цьому розроблена певна схема щодо допуску компаній до тендерів. А під правила підходять "обрані" компанії. Більше того, радник голови "Укравтодору", який, за даними журналістів, і розробляв правила тендерів, за гроші консультує компанії, як їх вигравати. Водночас невеликі компанії не можуть виграти в подібних тендерах через нові правила.
Так, за останні два роки третю частину всіх підрядів "Укравтодору" з ремонту доріг отримали три компанії. Зокрема, це турецька компанія "Онур", яку порадив сам Зеленський, сумське підприємство "Автомагістраль-Південь" і компанія "Ростдорстрой", яку пов'язують з міським головою Одеси Геннадієм Трухановим.
Наприклад, "Автомагістраль - Південь" в минулому році виграла тендер на будівництво дороги державного значення Київ-Суми-Юнаківка. В квітні почався ремонт дороги, а вже в грудні компанія отримала черговий підряд на цю ж трасу. Для виконання робіт "Автомагістраль - Південь" закупила щебенево-мастичний асфальтобетон, яким покривають верхній шар дороги. В кошторисах "Укравтодор" вказав, що тонна такого бетону для сумської компанії коштує 2 930 гривень. Проте, в січні цього року в документах для хмельницької компанії ШБУ-56 за такий же бетон стояла ціна 2 393 гривень за тонну.
Тобто для двох різних компаній один і той же бетон "Укравтодор" оцінив по-різному. Різниця склала більше 20%. У грошах ця сума дорівнює 24 млн гривень.
Це тільки на одному виді асфальтобетонної суміші, а їх закуповують багато. Адже закупівля асфальтобетону, за який деякі компанії так багато переплачують, - це більше половини будівництва будь-якої дороги.
У свою чергу Національної асоціації шляховиків України Тарас Старицький, відповідаючи на питання журналістки, додав, що не вважає, ніби "Укравтодор" вибірково відноситься до компаній.
Більше того, формально, немає ніяких пояснень того, чому великим дорожнім компаніям дозволяють переплачувати мільйони гривень. При цьому, за даними журналістів, переплати найчастіше осідають у посередників. Так для прикладу, дрібнозернистий асфальт у вересні минулого року компанія "Ростдорстрой" купила у посередника за 2 815 гривень за тонну, а посередник компанія "СКВО" - за 1 536 гривень. Водночас той самий "Онур" купував щебінь в середньому за 1 тис. гривень за тонну у турецької компанії. А та в свою чергу платила за нього всього 450 гривень.
Після того, як сюжет про махінації "Укравтодору" опублікували, глава держагентства Олександр Кубраков у власному відео заявив про те, що проти них частину ринку нібито вирішила оголосити інформаційну війну за "наведення порядку".
У свою чергу редактор і ведучий Денис Бігус зазначив, що у відео Кубраков так і не відповів, по суті, щодо переплати за ремонт доріг. Замість цього, глава "Укравтодору" звинуватив журналістів у тому, що:
- розслідування його діяльності нібито вигідно керівнику Української дорожньої асоціації Артему Гриненку. Кубрак навіть оприлюднив аудіозаписи, які, на його думку, мають це підтвердити;
- Гриненко нібито знав про підготовку цього розслідування;
- Гриненко нібито впливає на те, що з'являється в ефірі програми.
Зокрема, Бігус пояснив, що про вихід сюжету знали і Гриненко, і Кубраков. Адже журналісти взяли коментарі в багатьох експертів, у тому числі у глави "Укравтодору" і керівника Української дорожньої асоціації.
При цьому надії Гриненка на те, що Кубракова звільнять після сюжету, журналіст назвав не дивними. Адже, за його словами, політичні опоненти після таких сюжетів часто на щось сподіваються. А після цього самі стають фігурантами розслідувань.
Бігус також зазначив, що на опублікованих Кубраковим аудіозаписах, немає ніяких доказів того, що Гриненко якось "порішав" з журналістами з приводу виходу сюжету. Денис Бігус підкреслив, що на сюжети Bihus.info ніхто не може вплинути.
Водночас, щось "порішати" спробував "таємний" співрозмовник Гриненка, яким виявився заступник Кубракова Вадим Олійник. Останній, за словами Бігуса, пропонував компромат на шефа.
Крім того, журналіст нагадав, що основою сюжету стали документи, а не чиїсь заяви або образи, в тому числі і Гриненка.
"Пане Кубраков, ми все ще чекаємо вашої відповіді по суті - а саме корупційних переплат за асфальтобетон і дискримінаційних вимог щодо підрядників. Опублікуйте кошториси, якщо все так прозоро, це мають бачити всі", - зазначив Денис Бігус на своєму Telegram-каналі.
Читайте також: Підприємство Коломойского монополізувало очистку питної води в Україні – Bihus.info
Олександр Кубраков очолив "Укравтодор" у листопаді минулого року. На той момент він був депутатом Верховної Ради, куди потрапив за списками президентської партії "Слуга народу". Попередній глава Укравтодору Славомір Новак звільнений 1 жовтня 2019 року.
https://bihus.info/ukravtodor-dozvolyaye-kompaniyam-ulyublenczyam-pereplachuvaty-byudzhetni-milyardy-gryven-na-rivnomu-misczi/
Подписаться на:
Комментарии к сообщению (Atom)
Комментариев нет:
Отправить комментарий